Sunday, August 16, 2009

seks = cinta?



adakah seks sama dengan cinta?

kebiasaannya mereka yang mahukan cinta adalah kerana seks.. adakah pernyataan ini betul?

cinta adalah perasaan ikhlas seorang yang menyayangi kekasihnya. cinta tidak boleh dijual. dan cinta tidak boleh dibeli. pernyataan ini adalah benar kerana, jika cinta mudah dibeli dengan mata wang contohnya, maka cinta itu adalah akan bertahan jika ada mata wang sahaja. jika tiada mata wang, maka hilanglah cinta.

cinta yang diluahkan hendaklah di uruskan dengan berhati, maksud saya, kita hendaklah melihat kepada 4 perkara sebelum menyintai seseorang

1. kecantikan
2. keturunan
3. harta
4. agama

sebenarnya apa yang lebih penting antara keempat empat pernyataan tersebut?

kecantikan? keturunan? harta? agama?

jika kita lihat pada kecantikan, sebenarnya ia adalah penting yang. tetapi jika kita hanya fokus cinta = kecantin, maka cinta akan hilang bila kecantikan hilang iaitu setelah lanjut usia.

keturunan; jika keturunan menjadi kayu ukur untuk bercinta, ia adalah penting kerana, untuk mewujudkan keluarga yang bahagia dan baik sepanjang zaman, pemilihan keturunan adalah sangat penting agar ianya membuahkan benih yang beriman dan bertaqwa.

harta; ini juga amat penting. jika bakal suami tiada harta, bagaimana ingin menanggung anak dan isteri?? oleh itu, bakal suami hendaklah sentiasa mempunyai harta. bakal isteri, jangan hanya melihat kepada harta semata-mata, malah hendaklah turut serta mencari rezeki bersama-sama apabila berkahwin nanti. bakal isteri juga janganlah memilih bakal suami yang kerjanya tidak tetap, hanya ada rupa tapi hapak pon takdak.. bahaya!

agama; agama memainkan peranan yang penting bagi memilih pasangan untuk bercinta. kebanyakan mereka yang bercinta adalah menurutkian hawa nafsu dan menolak agama bulat2. islam tidak menghalang umatnya bercinta tetapi ia hendaklah berlandaskan agama dan hukum hakam. sebelum kahwen , batasilah perhubungan. kerana apabila berdua di tempat2 sunyi, maka akan ada makhluk ketiga iaitu syaitan. perempuan hendaklah mencari suami yang soleh dan yang bertanggungjawab. suami adalah sangat penting dalam pembentukan sesebuah keluarga. jika suami mempunyai agama yang elok, insyaallah keluarganya akan bahagia dunia dan akhirat. lelaki pula hendaklah memilih pasangan yang boleh membantunya dari segi agama seperti membantu untuk membentuk anak dan membentuk keluarga. jika pasangan yang bercinta mempunyai pegangan agama yang kuat, insyaallah, semua urusan akan berjalan lancar.

disini kita dapat lihat yang agama sangat penting dalam perhubungan antara lelaki dan perempuan. oleh itu, saya menyeriu kepada diri sendiri dan kawan2, agar bercinta hendaklah seikhlas hati. dan bukannya kerana nafsu.

jumpa lagi di post akan datang! bye..
blog comments powered by Disqus