Tuesday, October 27, 2009

kalau suka pada seseorang, kene buat ap?


kalau dah suka kat seseorang apa yang perlu dibuat? duduk diam? mintak orang lain usyarkan? lantik posmen? atau syok sendiri? ini je ramalan yang aku dapat buat. kawan-kawanku dapat buat apa? ada cadangan?

alhamdulillah jika hati dah suka kat someone, cepat2 la ikat untuk menjadi pasangan yang sah.. bagi pendapat aku sebagai manusia yang mungkin ikut pengalaman dalam hidupnya.. jika kita dah minat pada someone, ikuti langkah2 atau cara - cara yang sesuai yang aku nytakan:..

pertama;mungkin di mulakan dengan gamblenya dekati insan tersebut dan berbual dengannya. mungkin cara ini sangat "berserah pada takdir", tapi bagi aku, cara ini mungkin boleh buktikan pada dia, yang kita ini "berani" atau "jujur" untuk mendekati dengan cara tersendiri. dekati dia dengan berkenalan, ambil tahu latar belakang dia, dan sebagainya.

kedua; mungkin boleh dekati dia dengan join aktiviti yang dia turut serta. atau ambil kelas yang sama dengan dia. mungkin dengan cara ni, boleh dekati dia dengan perlahan-lahan. cara ini boleh berkesan juga..

ketiga; ambil emel dia untuk tahu die punye FACEBOOK, atau TAGGED, atau YM atau MYSPACE.. KALAU nak ambil NO HP, sila ada sebab (mungkin nak antar buku yang kita pinjam dari dia, atau lain2) hal ini bagi membolehkan kita berkenalan dengan cara yang dia selesa.

keempat; jika ada no tepon dia, pastikan msg benda2 yang bagus,nasihat, atau yang baik2, elakkan dari telefon die selalu, mungkin merimaskan die..telefon kadang2... insyaallah..dapatlah lagi eratkan silaturrahim

kelima; berbaik dengan rakannya. elakkan ada konflik dengan rakan-rakan terdekatnya. mungkin kawannya itu boleh menolong kita dalam mendekatkan diri kepadanya. jika, ad konflik, cepat2 baiki situasi.

keenam; kalau dah berkenan sangat, dan dah ada kewangan dan pegangan agama yang kukuh, tak perlu tunggu lama-lama. kenapa perlu tunggu mewujudkan perhubungan yang sah?? pergi jumpa mak ayah dia, terus nyatakan tujuan. kan senang.. lagi gamble.. hehe..

walau apa pun, buatlah yang terbaik dalam kehidupan. perlu diketahui, sebenarnya, jodoh pertemuan kita, Allah telah tentukan. dalam al-quran pun ada nyatakan yang lelaki baik adalah untuk perempuan yang baik. kita sama2 berdoa agar sentiasa mendapat jodoh yang sentiasa memahami kita. amin~~~

ikhlas

yazidsalikan

Friday, October 23, 2009

apa yang lebih penting dalam memulakan perhubungan percintaan?


salam alaikum dan salam sejatera semua! apakah perkara yang penting dalam memulakan perubungan lebih-lebih lagi dalam perhubungan percintaan? adakah kita hanya redha sahaja apa yang berlaku sebelum merancang? mari kita bincangkan.

dalam setiap perhubungan hendaklah dimulakan dengan membuat fikiran kita sentiasa mengarapkan yang positif dalam perhubungan. mindset awal sangat penting dalam mewujudkan hubungan yang sentiasa aman. mindset yang positif akan melahirkan suasana yang positif.

kedua, sentiasa bersedia dengan hari mendatang sama ada baik atau sebaliknya. setiap misunderstanding mesti diatasi dengan bermesyuarat dan tidak bergaduh. hal ini kadang-kadang boleh menjurus ke arah yang tidak sihat seperti berpisah, bunuh dan sebagainya. seharusnya, masing-masing perlu bertolak ansur. kita mahu kedamaian awal dan akhir, sebelum dan selepas.

ketiga, sentiasa mengharap pada Allah agar sentiasa memberikan perkara yang baik dan dijauhkan perara yang buruk. dijauhkan zina dan disematkan rasa bertanggungjawab dan saling memerlukan antara pasangan. dijadikan manusia dan makhluk dimuka bumi itu adalah berpasangan..dan jangan dekati zina. dijauhkan dari melahirkan anak luar nikah dan perkara-perkara sepatutnya.

keempat, perempuan jangan terlalu emo dan lelaki jangan terlalu ego. walau kita punya emo dan ego, kita mesti kawal ia agar tidak keterlaluan. hal ini dapat menjaga hati kedua belah pihak. setiap perhubungan yang boleh mengawal ego dan emo masing-masing, melahirkan perhubungan yang cemerlang.

kelima, setkan sikap redha pada setiap ketentuan setelah berusaha dalam memelihara perhubungan. mungkin akan berlaku perpisahan pada akhir cerita, atau ada yang meninggal atau lain2. redha pada setiap ketentuan ilahi dapat menghindarkan kita dari bersedih dan kecewa yang teramat.

sekian

ikhlas

yazidsalikan

Wednesday, October 7, 2009

Perlukah Mencari Cinta?


Cinta memang indah.. sangat indah, sungguh indah bagaikan syurga.. betol?

kalau yang masih bercinta sampai hari ini, mesti best kan?

kalau yang dah putus cinta, adakah masih teringat pada sidia yang meninggalkan kita? atau yang ditinggalkan oleh kita?

siapa yang lebih obses dalam percintaan, lelaki atau perempuan? siapa yang lebih mengutamakan cinta antara 2 jantina ini?

dan yang terakhir skali, adakah perlu kita mencari cinta selepas clash?

bagi pendapat saya yang bernas ini, saya setuju yang kita perlukan cinta, persoalannya, adakah masa untuk kita bercinta antara manusia telah tiba?

sebagai contoh situasi pertama : bercinta waktu sedang belajar (universiti terutamanya), kadang2 waktu ni, kita baru mengenal dunia luar, adakah patut kita bercinta waktu ini? ada gak yang bercinta, ia ada 2 keadaan, sama ada cinta itu kekal atau pon tidak. ada gak kawan2 aku yang kekal bercinta dari sekolah dah 5 tahun dah, tapi ada gak yang clash.. huhuhu.. yang tertonggeng. kalau masa ni nak cari cinta baru, banyak calon! cuma, hati2 la.. biasa la, yang perasan lawa dan hensem tu, mungkin dah ada byk gf atau bf! haha

situasi ke-2: bercinta waktu dah bekerja: pada waktu ni mungkin dah boleh kita percaya sbb dah ada kerja, dah ada gaji, dan mungkin dah ada kedudukan yang stabil. tapi takut gak, biasa la, dugaan bercinta ni banyak.. so, diorang ni mungkin ada yang boleh kekal, dan mungkin ada yang tidak. kalau masa bekerja in nak cari calon, mungkin kurang.. yela.. mungkin bini orang ke kita ngurat, suami orang ke kita ngurat.. haha

so, pandai2 lah mencari.. carilah yang baik, pandai jaga diri, jaga masa solat, yang selalu perihatin.. heheh.. berdoa agar semua dirahmati Tuhan.. amin..

p/s: cinta itu sanubari, kurniaan Tuhan, dan fitrah insani..

ikhlas

yazidsalikan@ajid87

Friday, October 2, 2009

Seks UNIK!


perhatian: bacaan tidak sesuai untuk mereka yang berumur 21 tahun ke bawah

hye! selamat menyambut hari-hari yang mendatang! dan topik kali ini adalah sangat unik dan kita akan sentuh tentang SEKS.

apa yang korang paham tentang SEKS? apakah ia berkaitan dengan make love? atau jantina? atau hubungan manusia? tapi setahu aku, kalau sebut pasal SEKS, semua dah berimaginasi tentang manusia yang terlanjang tanpa pakaian, manusia yang seksi, dan macam2..






apa yang korang paham tentang enjakulasi? kelegaan? ketenangan? haha.. macam2 la..

sebenarnya dari research yang aku cari kat internet, hubungan intim atau make love adalah sangat penting (hanya untuk suami isteri yang sah!). ia mempunyai banyak kebaikan;





  1. boleh mengurangkan tekanan hidup. -->cubalah!! (hanya untuk pasangan yang sah, yang belum kawen, cepat2 masuk meminang). hal ini adalah telah dikaji oleh saintis iaitu Doktor Alfred Kinsey. selain itu ia boleh mengeratkan tali percintaan suami isteri. ini juga telah dikaji. Doktor ini telah mengesahkan, dengan selalunya mengadakan hubungan intim, ia boleh melambatkan proses kematian dan mengurangkan risiko sakit jantung terutamanya kepada perempuan. . p/s: cepat la kawen.. haha


  2. Gynecologist Dudley Chapman (aku tak kenal, tapi baca artikel die) dia buat kajian bahawa, hubungan intim yang mantap boleh menberikan kepada pasangan yang melakukannya dapat melawan infection2 (menambahkan antibodi). p/s : patut Islam menggalakkan berkahwin...


  3. kajian di melbourne, australia, kalau selalu enjakulasi, ia boleh mengelakkan anser prostat (kat lelaki je ni). p/s: mereka yang berumur 20-50 kene selalu enjakulasi untuk mengelakkan masalah prostat.




p/s: aku sertakan bacaan yang perlu korang baca untuk memantapkan kehidupan berkeluarga. confirm tak menyesal .haha..tgk banner di bawah: